Brainhack
Brainhack is een informatief programma bij NPO 3. Ersin Kiris en Anna Gimbrère onderzoeken hoe reclamemakers invloed uitoefenen op onze dagelijkse keuzes. Jongeren worden getest op hun gevoeligheid voor verleidingen zoals gokreclames, online aanbiedingen en marketingtrucs in supermarkten. Subtiele technieken, zoals tijdsdruk en groepsdruk, kunnen ons gedrag sturen zonder dat we het doorhebben. Voorbeelden zijn het plaatsen van producten op ooghoogte en het gebruik van influencers om producten aan te prijzen. 'Brainhack' laat zien hoe deze methoden werken en hoe ze ons dagelijks beïnvloeden. Zo krijg je als kijker inzicht in de psychologische mechanismen achter reclame en marketing, en zie je hoe we ons brein kunnen 'hacken' om bepaalde keuzes te maken. Sinds 2024 is het programma beschikbaar. Er zijn 4 afleveringen uitgezonden, de meest recente in februari 2024.
Hoeveel invloed hebben reclames op je brein? We kijken hoe gevoelig ons brein is voor marketingtechnieken.
Brainhack gemist?
Wil je in het vervolg geen aflevering meer missen? Stel gratis een alarm in en ontvang een e-mail als er nieuwe afleveringen zijn. Handig!